Cestování  |  Nový Zéland  |  Výstup na Mount Aspiring

Výstup na Mount Aspiring

březen 2009

Mount Aspiring (3027m) je nejvyšší vrchol v Národním Parku Mount Aspiring. Mimo několik vrcholů v oblasti NP Mount Cook, je Mt. Aspiring hned dalším nejvyšším vrcholem Nového Zélandu. K vrcholu se ze tří stran sbíhají tři ostré hřebeny. Výstup normálkou vede přes severozápadní hřeben od Colin Todd Hut (1800m). Jedná se o mixový výstup - skála, sníh, někdy led - v obtížnosti 2 novozélandské stupnice (prudší obtížnější pasáže, možné lezení s lanem). Další informace lze nalézt na summitpost.org, případně na mountainrec.co.nz.

130.8kB
Tititea, Mount Aspiring (3027m). Po levém hřebeni vede normálka na vrchol

Cesta údolím přes Aspiring Hut

Autem od Wanaky se dá dojet po šotolinové cestě až k parkovišti. My jsme tady strávili noc, stejně jako pár dalších lidí. U parkoviště je hezký nový shelter, kde se dá pohodlně uvařit. Aspiring Hut je odtud potom vzdálena 3 hodiny pěšky a je u ní zase shelter, kde se dá přečkat chvilková nepřízeň počasí.

118.3kB
Cestu údolím kolem Matukituki River

Cesta údolím je příjemná, cestu na konci uzavírá ohromnm skalní kotel. Vodopád, podél kterého pokračuje naše cesta se nachází až na jeho konci. Dá se tu najít i několik hezkých plácků pro stan. Cestou, kousek za lanovým mostem, míjíme Scots Rock Bivouac. Je to taková hnusná plesnivá díra, ale přespat by se tu nouzově dalo.

Cestu údolím kolem Matukituki River musím doporučit i těm, kdo nemají ambice k výstupu do výšších poloh. Vede kolem řeky s průzračnou vodou, chvíli lesem a chvíli zase po louce, odkud je pěkný výhled na okolní kopce.

121.9kB
Krajina na konci údolí

Výstup do Bevan Col

Výstup do sedla Bevan je asi nejnáročnější úsek výstupu ke Colin Todd Hut. Cesta nejdřív vede nad vodopádem prudkým korytem potoka, několikrát ho střídavě přechází na jednu či druhou stranu. Okolní svahy jsou skalnaté a strmé.

120.3kB
Bevan Col (1851m)

Popis cesty do Bevan Col z konce údolí je následující:
Nejprve je třeba vystoupat po suťovém poli na konci údolí. To se zvedá vlevo od vodopádu. Po suti se musí vystoupit téměř až na úroveň prahu, odkud padá vodopád a odtud po rampě traverz doprava. Nad vodopádem svírá potok z levé strany skalní sráz, z pravé již trochu ukloněný skalnatý svah. Dále podél potoka stále výše, sem tam lze narazit na mužíka.

Po několika metrech výstupu se odděluje alternativní cesta, která nejprve vystoupá na pravý svah až k samotné hraně skalní stěny. Podél ní se dá postupovat stále nahoru na travnatý kopeček, odkud lze jednoduše sestoupit na rozšířené místo. Zde se alternativní cesta napojuje zpátky.

Standardní cesta pokračuje od odbočky korytem dál. Překračuje několikrát potok na jednu nebo na druhou stranu. Míji sesunutý svah a časem pokračuje lehkým lezením po ukloněné skále (I-II UIAA). Nahoře lze nalézt slaňáky, které se budou náramě hodit pro případ sestupu v dešti (lano s sebou máte pro výstup na Mt. Aspiring). Vyjdete se rozšířené místo, kde se z prava napojuje zmíněná alternativní cesta. Tady je vhodné místo na případné postavení stanu. Dál to bude o něco horší, nebo až do sedla Bevan vcelku nemožné. Pokračuje se jakoby vlevo směrem na Hector Col. Je tady patrná cestička a sem tam lze vidět mužíka. Nesmí se dojít až do sedla! Kousek před místem, kde se z leva připojuje zářez (odhadem tak 200m pod sedlem), je třeba ostře zahnout vpravo a traverzovat. Stojí tam několik mužíků, které by měly ukázat následující cestu. Dále je třeba držet se na erodované skále mezi dvěma ledovci, občas se přejde sněhové pole. Mužíky tady nehledejte. Bevan Col je plýtké sedlo ve výšce 1851m. Je tady docela velké jezírko. Kousek za sedlem, v místě, kde terén začíná spadat na druhou stranu, lze nalézt několik plácků s kamennými ohrádkami pro bivak. Ze sedla se dá poprvé spatřit vrchol Mount Aspiringu a chata Colin Todd Hut. Odtud se sestupuje na ledovec.

Cesta přes Bonal Glacier

Ledovec je docela plochý a v některých částech není skoro vůbec rozpraskaný, takže se po něm dá pohodlně jít. Navázání na lano snad samozřejmost. Postupujeme zhruba směrem k chatě, kterou vidíme jako malou tečku na hraně skalnatého hřebene za ledovcem před námi. Ledovec je tady ve výšce asi 1700m. Přecházení ledovce za špatné viditelnosti bych spíše nedoporučil, může být těžké držet správný směr. Mezi trhlinami někdy proudí voda, případné propadnutí do trhliny by mohlo být doprovázeno nepříjemnou ledovou koupelí. Na konci cesty přes ledovec se přechází nizoučká moréna. Ve vhodném místě je potřeba prostoupit skály a obejít zleva hřeben. K chatě se pak dojde jakoby zezadu.

257.7kB
Bonal Glacier, pohled z Colin Todd Hut

Colin Todd Hut

Colin Todd Hut je docela příjemná chata. Večer přichází vysílačkou informace o počasí na následující den.

134.2kB

Vrcholový den

Ráno, je potřeba si přivstat a vyrazit ještě za svitu čelovek. Od vrcholu se táhne esovitý hřeben, který zhruba sleduje i výstupová trasa. Od Colin Tod Hut se jde nejprve po ledovci. Hřeben máme po pravici. V místě, kde se ledovec zcela narovná a skalní hřeben napravo je nízko se sundávají mačky a pokračuje se po skále. Hřeben sice obecně není orientačně náročný terén, ale pro rychlý postup je třeba volit optimální trasu. Jedno místo je dosti exponované, ale celý skalnatý hřeben se dá zvládnout bez jištění.

99.2kB
Výstup normálkou vede přes severozápadní hřeben od Colin Todd. V místě, kde se ledovec zcela narovná a skalní hřeben napravo je nízko se sundávají mačky a pokračuje se po skále.
194.7kB
Mount Aspiring, východní hřeben

Následuje sněhová a později značně zledovatělá pasáž pod vrcholem. Hodily by se dva páry šroubů do ledu. Není zde nic, za co by se dalo jistit. Svah je pár metrů pod vrcholem nepříjemně "vyplivovací". Jediné uklouznutí a následuje rychlá jízda, trochu sutě na hraně strmé skalní stěny a dlouhý pád.